Raalter ondernemers werken samen aan online zichtbaarheid
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. 96% van alle Nederlanders is dagelijks actief op één of meerdere platforms. Ook het MKB in Salland en Twente ontdekt langzaam maar zeker de voordelen van online zichtbaarheid. Eén van hen is Profijt Adviseurs uit Raalte. Dit fiscaal administratiekantoor uit Raalte schakelt sinds dit voorjaar de support in van Judith Elissen Virtual Support. Judith en Jorinde Kloezeman-Nijland van Profijt Adviseurs vertellen over de meerwaarde van hun samenwerking.Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Jorinde: “Wij kenden elkaar al via ZP-Raalte waar zowel Judith als mijn baas Jaap Profijt actieve bestuursleden zijn. Toen Profijt Adviseurs meer werk wilde maken van social media, was het een kleine stap om Judith te vragen. Zij kent ons, komt ook uit Raalte en dat schakelt gewoon sneller. En eerlijk is eerlijk. Ook het budget speelt mee. Wij zijn een relatief klein administratiekantoor en hebben geen marketingbudget voor een groot reclamebureau.”
Welk doel willen jullie bereiken met social media?
Jorinde: “Structureel werken aan onze naamsbekendheid. We hadden al een Linkedin- en Facebookpagina, maar deden er vrijwel niets mee. Daarom is het voor ons van belang om eerst de basis op orde te hebben en regelmatig berichten te posten via deze pagina’s.“
Hoe pakken jullie dat gezamenlijk aan?
Judith: “Ik ga altijd eerst met een bedrijf in gesprek. Samen stellen we doelen op en die verwerk ik in een social media Strategieplan. Vervolgens krijg ik toegang tot de gewenste social media platformen en ga ik voor ze aan de slag. De sfeer en het karakter van het bedrijf speelt in mijn werk een belangrijke rol. Profijt is een informeel kantoor dat dicht bij de klant wil staan. Het persoonlijke karakter van het bedrijf komt onder andere terug in een aantal berichten waarin alle medewerkers zich hebben gepresenteerd.”
Hoe verloopt de samenwerking?
Jorinde: “Prima. Gemiddeld zitten we één keer per maand bij elkaar en dan nemen we alle berichten door. Ik lever de conceptteksten aan bij Judith en dan gaat zij ermee aan de slag.”
Judith: “Indien nodig redigeer ik de content nog. Daarna maak ik de berichten grafisch op, plaats het in een huisstijlframe en agendeer ze in een online planningstool. Na publicatie monitor ik alle content, het bereik en de interacties. Ik adviseer mijn opdrachtgevers als het handig is om te reageren of als het tijd is om nieuwe connecties uit te nodigen voor meer bereik.”
Hoe bouwen jullie een online publiek op?
Jorinde: We zijn begonnen om mensen uit onze omgeving uit te nodigen ons te volgen op Linkedin en Facebook. We willen van meerwaarde zijn, daarom vragen we onze volgers over welke fiscale onderwerpen of veranderingen ze vragen hebben. Dan gaan wij daarover schrijven. Ik merk dat ons publiek langzaam aan het groeien is. In het begin kreeg ik vooral reacties van familie en vrienden, maar nu ben ik ook op straat al een aantal keren aangesproken door mensen die onze berichten hebben gelezen. Het heeft dus effect. Het is goed om af en toe bewust of onbewust onder de aandacht te komen zodat je naam blijft hangen.”
Judith: “Als ondernemers of particulieren over een tijdje een administratiekantoor nodig hebben, ben je wel top of mind.”
Judith, werk jij als ZP-er graag in Salland?
“Ja, vrijwel al mijn klanten wonen binnen een uur reistijd van mijn woonplaats Raalte. Ik heb hier mijn netwerk en ik ken de omgeving. Wel merk ik dat de noodzaak om social media in te zetten als marketingtool nog wat minder wordt gevoeld dan in de Randstad. Daar geven ondernemers makkelijker geld uit om social media of een andere vorm van online marketing voor hun bedrijf in te zetten. In deze regio kijken mensen meer de kat uit de boom voordat ze hun online marketing gaan uitbesteden. Maar mijn ervaring is ook dat ze daarna geen spijt krijgen van hun keuze en al snel de meerwaarde ervan inzien.”
Hoe overtuig jij klanten van die meerwaarde?
Judith: “Ik adverteer online en offline, want ik geloof in de kracht van de combinatie. Ik praat erover met andere ondernemers tijdens netwerkbijeenkomsten, zoals bij ZP Raalte. En daarnaast schrijf ik over social media in mijn column in het Sallands Ondernemers Magazine. Ik ben zelf heel actief op Linkedin, Facebook en Instagram. Daar krijg ik leuke reacties op. Ik hoor regelmatig dat ik mensen aan het denken zet of nieuwe inzichten geef. Dat is voor mij de kracht van social media.”
Op November 11, 2021